Kjøpsbetingelser drivstoffkort bedriftskunder
Velkommen som drivstoffkortkunde hos DRIV energi!
Følgende betingelser gjelder for drivstoffkort for kundeforhold med:
DRIV energi AS, DRIV energi Hallingdal AS og DRIV energi Midt-Norge AS.
1) Ikrafttreden og varighet
Daglig leder eller annen representant for kunden har ved søknad om drivstoffkort akseptert disse kjøpsbetingelser. Kjøpsbetingelsene gjelder fra søknaden innvilges og kunden velger å bruke kortet/kortene direkte i terminal eller via DRIV energi-appen, og utgjør sammen med søknaden partenes avtale slik det bekreftes i brev fra DRIV energi. Kunden og avtalepart er bedriften, og ikke den enkelte bruker av kortene. Avtalen inngås for en ubestemt/løpende periode, og kan sies opp av hver av partene med 90 dagers skriftlig varsel. Dersom kunden har signert egen avtale som omhandler kort/kortautomater går den avtalen foran ved ev. motstrid.
2) Kort, app og kjøp
Ved etablering av kundeforholdet mottar kunden et eller flere kort (med reg.nr eller navn), som kan benyttes med PIN. Kunden kan bruke kortet/kortene og til kjøp av drivstoff ved DRIV energis og samarbeidspartneres utsalgssteder, innenfor innvilget kredittgrense. Kunden kan dessuten knyttet sitt/sine kort til DRIV energi-appen, og bruke appen ved tanking.
Eiendomsretten til drivstoffet og risikoen for tap overføres kunden ved tanking. Kortet er DRIV energis eiendom. DRIV energi kan når som helst og uten varsel sperre kort, endre kredittgrenser eller nekte å fornye eller erstatte kort, samt utvide eller redusere utvalget av drivstoff og utsalgssteder.
3) Misbruk
Kunden er ansvarlig for alle kjøp som er foretatt med kundens kort med PIN-kode og DRIV energi-appen, inkludert ev. misbruk av Kundens ansatte, med mindre slikt ansvar ikke kan fraskrives i henhold til relevant lovgivning.
Kunden skal påse at kort ikke kommer i hende på personer som ikke er autoriserte til å bruke kortet, og er ansvarlig for at PIN brukes og oppbevares på en sikker måte. Det er kundens ansvar at PIN ikke kommer på avveie, og kort og PIN skal ikke oppbevares sammen. Kunden skal også påse at DRIV energi-appen ikke kan brukes av andre.
Kunden kan og bør sperre egne kort i Kundelogin med umiddelbar virkning dersom kunden har grunn til å tro at ett eller flere kort er mistet, stjålet eller misbruk. Det gjelder også ved tap av mobiltelefon hvor DRIV energi-appen er installert. Ved sperring vil muligheten til å bruke DRIV energi-appen med tilknyttet kort opphøre umiddelbart. Kunden skal alltid varsle DRIV energi når kunden har sperret et eller flere kort. Kunden kan også be DRIV energi om å sperre kort – enten via post@drivenergi.no eller på telefon 32759080. DRIV energi vil da sørge for sperring og ansvaret for kjøp bortfaller som følger: På virkedager vil Kunden være ansvarlig for transaksjoner i inntil 24 timer etter at varsel er gitt. På lørdager, søndager og helligdager, vil Kunden være ansvarlig i inntil 12 timer etter første etterfølgende virkedag.
4) Kundeinformasjon – Kundelogin
I Kundelogin (se: https://drivenergi.no/kundeside/) vil Kunden finne informasjon om sine kort og tankinger, kredittgrense, utestående, kunne laste ned fakturaer, sperre kort, og se transaksjonshistorikk og bestillingshistorikk. I Kundelogin fremgår også Kundens e-post adresse og telefonnummer. Kunden er ansvarlig for at kundeinformasjonen er oppdatert, og melde inn ev. endringer inn til post@drivenergi.no.
5) Fornyelse – nye kort
Ved mottak av nye kort til erstatning av gamle, skal kunden sørge for å destruere gamle kort. Kunden er også ansvarlig for alle transaksjoner gjort med erstattede/gamle kort.
6) Faktura og betaling – purring
Kunden faktureres etter gjeldende priser, i de fleste tilfeller er dette listepris pluss kjøretillegg minus rabatt. Priser kan endres uten forutgående varsel, fratrukket ev. rabatter. Alle fakturaer sendes for DRIV energi via Sparebank1, en gang hver 14 dag for alle drivstoffkort som kunden har, med spesifikasjon som viser hvor kunden har fylt drivstoff med hvilket kort (med reg.nr eller navn). Kunden er ansvarlig for å betale faktura senest på forfall. Ved forsinket betaling påløper morarente iht. renteloven frem til betaling finner sted, i tillegg til ev. purregebyrer og inkassoomkostninger. Faktura sendes per EHF, med mindre Kunden ber om fakturering via e-post til registrert adresse i Kundelogin.
Dersom kunden har innsigelser til faktura skal dette fremsettes innen 10 dager fra mottatt faktura. Det sendes purrevarsel 10 dager etter forfall hvis faktura ikke er betalt. Etter forfall på purring går det ytterligere 5 dager før kortene blir sperret inntil utestående er gjort opp, og oppgjør går videre til inkasso hos Kredinor Finans AS.
7) Mislighold
Ved gjentatt eller grovt mislighold, herunder manglende rettidig betaling, kan DRIV energi velge å avslutte kundeforholdet etter forutgående skriftlig varsel på 10 dager.
8) Begrensninger/mangler og reklamasjon
DRIV energi kan ikke holdes ansvarlig for eventuelle tap eller skader som kunden påføres ved bruk av kortet, drivstoffet eller manglende mulighet for å bruke kortet, med mindre slikt ansvar ikke kan fraskrives i henhold til relevant lovgivning.
Kvalitet på drivstoffet er fastlagt av DRIV energi sine leverandører og trukket fra godkjente depoter i Norge. Kunden må reklamere innen 10 dager fra kjøp. Dersom avviket fra spesifikasjonen først kan konstateres etter at leveransen er tatt i bruk, må reklamasjonen skje innen 10 dager fra den dag avviket burde vært oppdaget. Kunden må reklamere skriftlig til DRIV energi innen de ovennevnte frister. Gjøres ikke det, taper kunden rett til å påberope seg manglene. Kunden må beholde minimum 1 liter av drivstoffet slik at Driv energis leverandør kan undersøke dette nærmere.
9) HMS-/Produktdatablad
Datablader til drivstoff levert av DRIV energi finnes på; https://drivenergi.no/produkter-og-priser/
10) Force Majeure
Som force majeure regnes situasjoner som medfører at DRIV energi sine tilførsler, produksjon, leveranser eller øvrige tjenester forsinkes, reduseres eller hindres av grunner som DRIV energi ikke er herre over. Det samme gjelder dersom DRIV energi, eller samarbeidende parter, må etterkomme pålegg/påbud fra offentlige myndigheter som er til hinder/vanskeliggjør/forsinker leveringen.
Ved force majeure fritas DRIV energi for manglende eller forsinket oppfyllelse av avtalen, herunder mangler eller forsinkelse ved levering og erstatningsansvar. DRIV energi kan i en force majeure situasjon velge å redusere sin leveranse for å fordele dem slik selskapet anser forsvarlig.
11) Tvister
Partenes rettigheter og plikter skal i sin helhet reguleres av norsk rett. Dersom det oppstår tvist mellom partene, skal denne søkes løst ved forhandlinger. Dersom tvisten ikke løses ved forhandlinger, skal den henvises til de ordinære domstoler med Buskerud tingrett som avtalt verneting.
12) Endringer
DRIV energi kan endre kjøpsbetingelsene. Kunden vil motta varsel om viktige endringer.
13) Personvern
DRIV energi behandler i hovedsak personopplysninger for å kunne gjennomføre leveranser av drivstoff mv. Hvilke personopplysninger som behandles, det rettslige grunnlaget for behandlingen, informasjon om de registrertes rettigheter mv fremgår av DRIV energi sin personvernerklæring som finnes på www.drivenergi.no/personvern og www.drivenergi.no/cookies.
Hokksund, desember 2024 (sist endret)